Piinasta vapauteen -UUTUUSKIRJA tulossa

Seuraava tulokas on syntymässä! Ensimmäinen oma kirjani on tarkastusvaiheessa.

Olen tutkinut parin vuoden ajan niin kutsuttuja Aavepisteitä, Gui-pisteitä, sillä tarvitsin lisää hoitovälineitä hyvin tuskaisten asiakkaiden hoitoon.

Keräsin tietoa monilta opettajilta: ensimmäiseksi Rani Ayal, sitten  Yair Maimon, José Luis Padilla Corral, Giovanni Maciocia, Elisa Rossi, Debra Kaatz, Angela Hicks ja Marcos Diaz Mastellari.  Myös Elina Hytösen kirjoista löytyi vihjeitä asiasta ja Mikael Ikiveden yhdestä luennosta löytyi vielä uusia tasoja vanhoista hoitoperinteistä. Yksi kertoi yhtä ja toinen toista.

Kokeilin tietysti ensimmäiseksi hoitoja itseeni, sitten käytin niitä muille tarvitsijoille. Vakuutuin tuloksista, jonka vuoksi ryhdyin kirjoittamaan aiheesta kirjaa.

Kiinalaisella hoitoperinteellä on alunperin syvät shamanistiset juuret. Elämä käsitettiin kokonaisuudeksi, jossa aineeton ja materiaalinen olivat koko ajan toistensa kanssa saumattomassa vuorovaikutuksessa. Myöhemmin shamanistinen käsitys siirtyi paljolti syrjään kun kiinalaisen lääketieteen loogiset energeettiset järjestelmät ymmärrettiin. Kuka tahansa saattoi oppia ne, enää ei tarvittu parantamiseen erityisiä shamaaneja, jotka saattoivat kommunikoida henkien kanssa. Hoitomuodot muuttuivat ja rohdoksilla hoitaminen tuli  akupunktion, hieronnan ja moksibustion ohella tärkeäksi osaksi kiinalaista lääketiedettä. Menetettiinkö tässä muutoksessa jotain oleellista on kysymys, jota kukin voi mietiskellä tykönään. Ehkä jotain voisi vielä elvyttää?

Aavepisteet mainittiin tiettävästi ensimmäisiä kertoa Bian Que-nimisen lääkärin toimesta. Hän eli 400-500 ennen ajan laskun alkua. Tuhat vuotta myöhemmin kuuluisa lääkäri nimeltään Sun Si-miao siirsi kirjalliseen muotoon Bian Quen opetuksia, jolloin niin kutsutut 13 Aavepistettä tulivat tutuiksi. Niitä on kuitenkin olemassa paljon enemmän.

Aluksi tavoitteenani oli selvittää vain Aavepisteet ja niiden eri tasot, mutta tutkimuksen edetessä eteen tuli lisää tuskatiloissa toimivia hoitomalleja, joten kirjan aihe laajeni entisestään.

Gui-ideogrammi tarkoittaa aistivaa sielua tai henkeä, aavetta, mörköä, pahantahtoista henkeä, pirua ja piilossa olevaa vahingollista vaikutusta.

Gui, aave, aistiva sielu, piilossa oleva vahingollinen vaikutus. kalligrafia: Haruka Terao, T:mi Harukaze. ©Alkimia Kustannus

Aavepisteitä on käytetty erityisen piinallisten sairaustilojen hoidossa jo vuosituhansia. Kun ihminen muinaisina aikoina häiriintyi syvästi ja kuihtui, muuttui oudoksi tai vaikeaksi tavoittaa niin ihmiset ajattelivat hänen tulleen aaveen tai häiritsevän hengen valtaamaksi. Jokin vei ihmisestä voimia, jokin söi häntä. Hän ei ollut enää oma itsensä.

Gui, sielu. Kalligrafia: Haruka Terao, T:mi Harukaze. ©Alkimia Kustannus

Aavepisteet voivat vähentää ihmisen henkistä tai psyykkistä tuskaa ja ne voivat, yhtenä hoitovaihtoehtona, vapauttaa ihmisen asioista, asenteista tai muistoista, joihin hän on jäänyt kiinni. Menneisyyden ”möröt” kuluttavat paljon voimaa. Käsittelemätön tunne tai henkinen haava voi kasvaa niin suureksi, että se salpauttaa kehon voimat. Ne voivat saada tunnistamattomina ihmisen käyttäytymään hyvin kummallisella tavalla tilanteissa, jotka jollakin lailla muistuttavat aikaisemmasta trauman hetkestä. Salpautunut tunne  voi muodostaa energeettisessä kehossamme niin kutsuttua Limaa, joka tukkii kehon. Siinä meillä on todellakin yhdenlainen ”piilossa oleva vahingollinen vaikutus”. Näihin Aavepisteet toimivat tehokkaasti. Ne todella purkavat mielen ja sielun solmuja. 

Tyypillisiä Aavepisteiden indikaatioita olivat ennen epilepsia, masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosit, hallusinaatiot, unettomuus, liiallinen ilo tai itku, alastomana juoksentelu ulkoilmassa, pakko-oireet, katkeruus, raivo, ilkeys, itsetuhoisuus, tappamisen halu jne., mutta tasoja on valtavasti lisää.

Suomalaisen kansanperinteen vahvan itsetuhoisuuden vuoksi yksi kirjan luku käsittelee myös itsemurha- ja kuolemanajatuksia sekä hoitoja, joita perinne tarjoaa tällaisiin tilanteisiin.  

Nykyään aaveindikaatioita vastaavat oireet liitetään psyykkisiin, henkisiin ja neurologisiin sairauksiin. Psykologisin termein puhuttuna tämän kaltaisia oireita havaitaan mm. neurooseissa ja eritasoisissa dissosiatiivisissä identiteettihäiriöissä.

Muinaiset itämaiset viisaat parantajat havaitsivat myös, että: ”Mikäli ihmisen psyyke ja mieli on kunnossa, hän ei voi sairastua. Jos ihminen kulkee hänelle kuuluvaa elämän Tietä  (Dào) niin häiritsevät henget eivät voi häntä horjuttaa”.

Dao, tie, suunta. Tässä merkittynä Qi Gongin tekoa auttavat viivat. ©Alkimia Kustannus

Tämän vahvan viestin vuoksi kirjan toinen osa kuvailee menetelmiä, joilla ihminen voi vapautua olemaan aito itsensä. Aluksi on tarpeen tunnistaa  ja muuttaa kunkin henkilökohtaiset voimaa kuluttavat elämäntyylit ja sairaustilat. Stressi, läheisriippuvaisuus, krooninen väsymys, oman persoonan kadottaminen roolien alle, kivut ja mm. masennuksen suot eivät todellakaan edistä vapautumista. Siksi tarjoan niihin toimivia hoitokeinoja, joita olen opintojeni aikana kohdannut ja työssäni käyttänyt.

Voimien tuhlaamisen lopettamisen jälkeen on luotava terve tapa elää, jolloin voi alkaa voimaantua. Vanha kiinalainen hoitoperinne tarjoaa oman tien tunnistamiseen sekä psyykkisen että henkisen tasapainon elvyttämiseen valtavasti hoitomahdollisuuksia. Henkiseen hyvinvointiin keskittyvät Shén-, Líng-, Tiān-, Dào- ja Chéng -akupunktiovärähtelijät sekä mm. meditaatio, kontemplaatio, Qi Gong, seksuaalisen voiman avaaminen, kohtalon tien löytäminen, rakkauden kuuntelu ja rukouskin voivat auttaa vapautumisessa.

Sydämen ja Sydämen Auttajan puhdistamiseen liittyvä liike. Kuva: Haruka Terao, T:mi Harukaze. Mallina Kaisa Kaikkonen, T:mi Kaismanteri. ©Alkimia Kustannus.

Osa hoitomalleista on sellaisia, joita voi myös tehdä itsehoitona vaikka laajaa kiinalaisen lääketieteen tietotaitoa ei vielä olisikaan hallussa. Olen valikoinut mukaan sopivia akupainallus- ja meditaatioharjoitteita tätä varten. Tämän vuoksi kirjassa on valokuvia auttamassa harjoitteiden visualisoimisessa.

Taivaallisen  Daon mudra. Kuva: Haruka Terao, T:mi Harukaze. Mallina Kaisa Kaikkonen T:mi Kaismanteri. ©Alkimia Kustannus

Kirjani syntyminen oli syvällinen matka teksteihin, mutta myös omaan itseeni. En kyennyt jäämään pelkästään teoreettisiin selittelyihin vaan viesti täytyi viedä käytäntöön, olenhan itse kuitenkin ennen kaikkea kiinalaisen lääketieteen ammattilainen ja kliinikko.

Kyseisen tien huipentumana tarjoan hoitomalleja, joilla ihmisen todellinen luonne voi päästä kukoistamaan ja hän voi täydellistyä olemisessaan, elämästä nauttimisessa ja yhteydessään maailmankaikkeuteen ja sen loputtomiin luoviin voimiin. Alkimia Kustannuksen nimen alla toimiessani en voi siten olla myöskään mainitsematta itämaisia ajatuksia kuolemattomuudesta.

Muinoin ihmisen elämän täydellistyminen johti kuolemattomuuteen. Se oli tie, jota seurattiin ja kuljettiin erilaisten menetelmien avulla. Piti tulla siksi mitä oli ja sen vuoksi jokainen yritti ilmentää itseään ja omia lahjojaan ainutlaatuisen täydellisesti ja aidosti. Kuljettiin Dàon ja Hyveiden tietä…

Jos asiat etenevät suunnitellusti niin vielä tämän vuoden puolella, ehkä loppusyksyllä, kirja tulee ulos maailmaan ja kaikkien tarvitsijoiden käyttöön.

Vapautuminen on mahdollista.

Kerkkoossa 16.6. 2019

Linnin Höyhtyä

Alkimia Kustannus